Webwinkel Keurmerk en klantbeoordelingen
0
0
Subtotal: 0,00
Geen producten in je winkelmand
Snelle levertijd
Cadeautje bij bestelling
Gratis verzending vanaf *
0
0
Subtotal: 0,00
Geen producten in je winkelmand
Een gender reveal party organiseren in 6 stappen

Kun jij niet wachten om te weten wat het geslacht wordt van je baby en sta je te popelen om de uitkomst te vieren met al je geliefden? In deze blog geven we in 6 stappen weer hoe jij een geslaagde gender reveal party organiseert!

Wat is een gender reveal party?

De gender reveal is een mijlpaal in de zwangerschap die gevierd mag worden! Het is, zoals zoveel events (denk bijvoorbeeld aan de babyshower), over komen waaien uit Amerika. We weten allemaal dat Amerikanen het graag groots aanpakken, en wij Nederlanders nemen dat net zo graag over met onze eigen bescheiden invulling. Met een gender reveal onthul je simpelweg het geslacht van je baby en dat het liefst op spectaculaire wijze. Wordt het een meisje of een jongen? Het gaat voor velen niet zozeer om de uitkomst, als het maar gezond is, maar vooral om de wijze waarop het geslacht bekend wordt gemaakt. Denk aan de taart die aan de binnenkant blauw of roze is of een ballon die leeg geprikt wordt en waar roze of blauwe confetti uitkomt. Of als je de Amerikanen eer aan wilt doen, een zweefvliegtuig die voorbij komt vliegen met een wapperende banner met de tekst: ‘Het is een jongen!’ Of ‘Het is een meisje!’ Je kunt het zo groots maken als je zelf wil.

Waarom een gender reveal feestje?

Met de 20-wekenecho is er op het scherm te zien of je ongeboren kind een meisje of een jongen wordt. Los van of je dan al wilt weten wat het wordt, de 20 weken halen in goede gezondheid is een mijlpaal in de zwangerschap! Dus ongeacht of het een jongen of een meisje wordt, de 20 weken is een mooie mijlpaal die je graag met je geliefden viert.

Wanneer organiseer je een gender reveal?

Pas wanneer het geslacht bekend is kun je het feestje geven natuurlijk. Het is gebruikelijk dat met de 20-wekenecho het geslacht te zien is (met 14 weken al, maar de meeste zwangere vrouwen laten dan geen echo maken). Een mijlpaal! Logischerwijs organiseer je na de 20 weken het feestje en voordat de baby geboren wordt. Je kunt ervoor kiezen om het geslacht direct zelf te weten, en dat te delen met je geliefden op de reveal of het ook pas te ontdekken bij de onthulling. Dan schakel je een derde persoon in die regelt dat de juiste kleur uit de rookbommen ontploft.

Gender reveal party in 6 stappen

1. Maak de gastenlijst
Pak je adresboekje erbij (of je whatsapp-lijst) en maak een lijst met iedereen die je wilt uitnodigen. Ga je voor groots of houd je het klein? Aan de hand daarvan kun je bepalen waar je de reveal wilt houden.

2. Kies de locatie & datum

Weet je hoeveel gasten je wilt uitnodigen? Dan kun je op zoek naar een geschikte locatie. Een leuke plek buitenshuis waar je gezellig koffie kunt drinken en taart kunt eten, of juist gezellig thuis. Stem de datum en locatie op elkaar af en plannen maar. Inventariseer eventueel van te voren of belangrijke gasten op een bepaalde datum kunnen of niet. Het is natuurlijk jammer als je moeder niet bij deze mijlpaal kan zijn.

3. Aankleding

Een feestje of mijlpaal vieren is altijd een excuus om uit te pakken met de aankleding nietwaar? Dus haal de slingers en ballonnen maar tevoorschijn. Als je denkt aan een roze/blauw kleurenpalet vast te zitten dan heb je het mis. Leuk om wel te doen natuurlijk, maar het is geen must. Neem bijvoorbeeld goud en wit als hoofdkleuren en voeg daar roze en blauwe tinten aan toe. Zo heb je al een heel ander effect. Doe vooral wat je zelf mooi vindt.

Decoreer je feestje met een leuk welkomstbord

Geef je gasten een warm welkom met een van deze welkomstborden speciaal voor de gender reveal party. Heb je een locatie buitenshuis? Informeer naar de mogelijkheden van de decoratie. Wat is toegestaan en wat niet? Bij sommige horecazaken zit de versiering bijvoorbeeld al bij de boeking in, maar in overleg is er vaak van alles mogelijk.

Gender reveal welkomstbord rond goud

4. Stel de hapjes & drankjes samen

Ook dit is afhankelijk van waar je het feest organiseert. Heb je een eigen locatie, dan kun je zelf bepalen wat er op het menu staat. Denk bijvoorbeeld aan drankjes in de kleuren roze en blauw, maar ook hier hoef je je niet aan dit kleurenschema te houden. Heb je een boeking bij een horecagelegenheid dan zit je vaak vast aan wat zij aanbieden, maar in overleg is er vast veel mogelijk.

5. Hoe maak je het geslacht bekend?

En dan nu waar het allemaal om draait: op welke spectaculaire wijze ga je het geslacht onthullen? Met cup cakes die aan de binnenkant een blauwe of roze kleur bevatten? Met het spel boter-kaas-en-eieren waar de kruisjes en nulletjes vervangen zijn door letters? De mogelijkheden zijn eindeloos en velen zijn je voorgegaan. Googel er op los en doe ideeën op via Pinterest, maar laat je niet gek maken hoor. Het kan altijd origineler, gekker, leuker of grappiger. Doe vooral wat het beste bij jullie als stel past.

6. Bedenk activiteiten

Leuk zo’n gender reveal, maar het onthullen duurt vaak maar zo’n pak en beet 10 minuten. Wat doe je de rest van de middag of avond? Taart eten en kletsen is al gezellig genoeg, maar als je op zoek bent naar iets meer vermaak dan is het goed om daar van te voren over na te denken. En wat dacht je van de kinderen die eventueel op het feestje komen?

Wat in ieder geval niet mag ontbreken op het feest is een stembord voor de gender reveal. Iedere gast kan op dit bord zijn of haar stem uitbrengen. Denken ze dat het een meisje wordt of een jongen? Super leuk om te zien wat de voorspellingen zijn.

Gender reveal stembord sparkle voorbeeld Gender reveal stembord beer Gender reveal stembord feest voorbeeld

Extra: Hoe wordt de gender reveal vastgelegd?

Zo’n bijzondere mijlpaal moet natuurlijk vastgelegd worden. Je kunt er vanuit gaan dat er genoeg telefoons tevoorschijn getoverd worden wanneer het tijd is voor het moment suprême. Maar eigenlijk heb je liever dat iedereen het moment niet via hun schermpjes meemaakt, maar met eigen ogen. Logisch! Een fotograaf en/of videograaf inhuren is dan een goeie aanrader. Zo heb je geen stress of de juiste momenten wel vastgelegd worden en kunnen jullie met een gerust hart samen met de gasten van het moment genieten.

De waardering van www.koestert.nl bij WebwinkelKeur Reviews is 9.5/10 gebaseerd op 749 reviews.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om deze website te verbeteren.